BAŽNYČIŲ NAKTYS. Kelmės, Raseinių, Šiaulių rajonuose ir Šiaulių mieste. Kurtuvėnų Šv. apaštalo Jokūbo bažnyčioje

Muzika

„Ant sidabro tilto: polifoninės improvizacijos“ 

„Visos muzikos galutinis tikslas turi būti Dievo šlovinimas ir sielos atgaivinimas“ (J.S. Bachas).

300 metų prabėgo nuo to laiko, kai J.S. Bachas, sugrįžęs iš du mėnesius trukusios koncertinės kelionės, neberado  mylimos žmonos ir septynių vaikų motinos Marijos Barbaros Bach. Ji užgęso mįslingai, visiškai netikėtai, būdama 35 – rių.  Neliko ne tik jokio dokumento apie mirties priežastį, bet ir kapo – jos palaikai buvo sudeginti. Kompozitorius savo širdgėlą išliejo muzikoje, pasirinkdamas labai intymų instrumentą – smuiką. 1720 -ieji  ženklina unikalaus  ciklo smuikui solo “Šešios sonatos ir partitos” sukūrimo pabaigą. Manoma, kad garsioji “Čakona” iš Partitos Nr. 2 d-moll - tai muzikinis paminklas mylimajai. Beje, įdomu, kad ant viršelio Bachas užrašė “Sei solo”. Itališkai tai reiškia ne tik “Šeši solo”, bet  ir “Esi vienas”. Visa ciklo polifoninė muzika pasižymi giliais apmąstymais, kančia ir susitaikymu, alsuoja dvasios grožiu, atsidavimu Aukščiausiojo valiai. Prisilietimas prie šios muzikos ramina ir stiprina. Ne veltui Bachas vadinamas sielų gydytoju, visus savo kūrinius pasirašydavęs “Soli Deo Gloria”.

„Sutartinės – ypač sena lietuvių sakralinės muzikos rūšis, stebinanti ypatinga polifonija, savita disonansų harmonija, primenančia ratelio dūzgimą, gulbių tūtavimą, gervių gargėjimą ar varpų susidaužimą. Šis skambesys žavi, užburia, įtraukia“ (D. Račiūnaitė- Vyčinienė). Nuo seniausių laikų sutartines giedodavę moterys, pasižyminčios ne tik puikiai derančiais balsais  bet ir gražiu tarpusavio sutarimu. 

Sutartinių unikalumas yra neginčytinas: 2010 metais jos buvo įtrauktos į reprezentatyvų UNESCO žmonijos nematerialaus kultūros paveldo sąrašą.

Polifonija- tai daugiabalsė, sutarimo reikalaujanti muzika, kurioje visi balsai yra svarbūs, turi savo melodiją, vienu atveju vedančią, kitu - pritariančią. Kurį nors balsą išėmus, muzikos audinys tampa nepilnas. Tik jų  buvimas drauge sukuria tą vienintelį ir nepakartojamą skambesį.

Idėja – sugretinti skirtingų laikotarpių, kultūrų, šalių polifoninę muziką, atskleidžiant dieviškumo pradą žmogaus kūryboje. Tilto simbolis mitologijoje reiškė ryšį tarp dangaus ir žemės. Šiuo tiltu nusileisdavęs Dievas, šventieji.

Bandykime ir mes pasivaikščioti tuo ypatingu sidabro tiltu ir patirti vidinės ramybės bei harmonijos šviesą…

Atlikėjai: Petras Vyšniauskas – saksofonas

Ilona Klusaitė – smuikas

Kauno kultūros centro sutartinių giedotojų grupė „Sasutalas“, vadovas Andrius Morkūnas.